Vi samarbeider med morgendagens viktigste merkevarer, og vil bruke våre samlede krefter på å få fortgang på det grønne skiftet. Bærekraft er et komplisert felt, og det er ikke lett å vurdere hvilke tiltak som er gode nok. Derfor har vi tatt tydelige standpunkt, og utviklet Tomorrow-testen som er vårt kompass.

Vårt standpunkt

Vi har valgt å ta et kommersielt standpunkt. I Team Tomorrow velger vi å inspirere til mer bærekraftige liv. Vi vil vise at det er digg, sunt og smart å velge grøt - selv om det dessverre ikke alltid er like enkelt.

Hver dag bombarderes vi med reklame fra selskaper som strengt tatt ikke tåler morgendagens lys. Fast fashion, bruk og kast, dårlig dyrevelferd og uetisk handel forkles som billig og trendy. Det er vanskelig å vite hva man kan velge – og hvem man kan stole på.

Derfor skal vi være veivisere. Når vi jobber med en merkevare eller en bedrift skal alle våre følgere være sikre på at det er et trygt valg. Den strenge Tomorrow-testen er vårt kompass. Det er en grundig sjekkliste basert på oppdaterte bærekraftskriterier utarbeidet av eksperter.

Det betyr ikke at alt må være perfekt, for det er nesten umulig. Men det betyr at innsatsen, prioriteringen og investeringen må være tilstede. Det kan ikke bare være snakk.

Heldigvis er det mange (og stadig flere) som virkelig jobber for å gjøre det enklere å ta de gode valgene. Det er helt fantastisk! Vi når ut til mange som ønsker at dere skal lykkes, og vi vil bruke påvirkningskraften vår til å heie frem alle dere som gjør en så viktig innsats. 

Vi fokuserer på merkevarer som tilfører morgendagen noe den trenger. Det er ikke alltid helt svart hvitt, og det er ikke vi heller. Og av og til skjer de viktigste endringene i gråsonene. Vi jobber ikke bare med de bedriftene og produktene som er helt i mål, men også de som har et stykke igjen. Er du nysgjerrig på et samarbeid, ta gjerne kontakt så tar vi en prat.

Tomorrow-testen

Det er vanskelig å finne veien mellom merkevarene som tåler morgendagens lys og de som ikke gjør det. Tomorrow-testen er vårt kompass for å navigere i kaoset.
Helt konkret er Tomorrow-testen et sett med kriterier som vi sjekker av når vi skal vurdere potensielle kommersielle samarbeid. 

Slik fungerer det. 

Kriteriene bygger på faglig kunnskap fra troverdige og anerkjente kilder som Dyrevernalliansen, Svanemerket, Debio, Fairtrade og lignende avhengig av hvilket felt det er snakk om. 

Fra disse kildene har vi samlet en rekke konkrete kriterier som er relevant innen forskjellige fagfelt. Innenfor «mat» er dette dyrevelferd, helse, klima og miljø. Innenfor «mote og tekstil» er det ansvarlig produksjon, ivaretakelse av arbeidernes menneskerettigheter og klima og miljø.  

Tomorrow-testen er utformet slik at vi ser på hvordan bedriften eller merkevaren jobber innenfor de relevante kriteriene. Om dere kan dokumentere målrettet og troverdig arbeid innenfor minst to av tre kriterier som viser at dere tar bærekraft på alvor, er et samarbeid aktuelt for oss. 

Det betyr på ingen måte at alt må være perfekt enda. Det viktigste for oss er at dere bidrar til noe positivt og er et bedre valg enn alternativene som finnes på markedet. Om dere trenger gode råd for å komme dere dit, bistår vi gjerne.

Ta gjerne kontakt om du vil vite mer detaljert om hvordan vi jobber med Tomorrow-testen. 

Noen guidelines vi synes er viktige

  • Dyrevern - Dyrevernsalliansens “Dyrevennlig valg” med trafikklys. Vi jobber kun med de som har grønt lys.
    Fisk - MSC og ASC
    Debio - økologisk
    Fairtrade - for rettferdig handel

  • Miljø - Svanemerket
    Økologisk - Global Organic Textile Standard (GOTS)
    Resirkulert og sirkulært - gode ting er best når de kommer tilbake

  • Vi fokuserer på merkevarer som tilfører morgendagen noe den trenger. Det er ikke alltid helt svart hvitt, og det er ikke vi heller. Ta derfor kontakt med oss om din merkevare jobber for bærekraft og sirkularitet uten å være dekket av merkeordningene ovenfor, så tar vi en prat om det. Vi ønsker å samarbeide med alle som mener alvor, og som gjør en forskjell.

Vi velger å si nei til

samarbeid som ikke jobber for våre verdier og mål for fremtiden. Vi vet hvor vanskelig det er å velge bort og vi er åpenbart ikke feilfrie konsumenter selv. Samtidig er vi vårt ansvar bevisst, og ønsker ikke å fremme følgende produkter:

  • Fast fashion defineres som tekstiler med lav kvalitet, som har lav pris og som er laget med tanke på bruk og kast. Dette er stikk motsatt av våre verdier, og derfor jobber vi aldri med noe som kan defineres som fast fashion.

  • Økonomi er et vanskelig tema, og noen få feiltrinn kan få store konsekvenser. Derfor ønsker vi ikke å jobbe med kredittselskaper eller bettingaktører.

  • For å nå klimamålene må vi redusere mengden kjøtt som produseres og konsumeres. Vi mener at det kjøttet vi spiser i fremtiden, bør være fra dyr som har hatt det godt, og som får lever så tilnærmet naturlige liv som mulig. Derfor bruker vi Dyrevernsalliansens vurderinger som rettesnor i våre samarbeid.